“Peuters, lief, maar ook lastig.”

Vanuit GastOuderAdviesBureau Tweede Thuis, waarbij ik ben aangesloten, worden thema-avonden georganiseerd voor gast- en vraagouders. Gisteravond was het thema: de Peuter.

Alle clichés kwamen voorbij:

Driftbuien, trots zijn dat ze wéér iets nieuws kunnen, NEE, zindelijkheidstraining, lieve buien, je bord leegeten, ikke doen… en ga zo nog maar even door!

We bekeken samen de presentatie en daarna mochten we nuttig en gezellig ervaringen uitwisselen en nieuwe ideeën opdoen voor onze eigen aanpak. Wat natuurlijk ook belangrijk is:  wat is onze rol in de interactie met de peuters? Hoe kunnen wij ze begeleiden in hun ontwikkeling, want ze spiegelen zich aan ons en deze fase is erg belangrijk voor de vorming van hun zelfbeeld. Het is verleidelijk om te gaan mopperen als het zindelijk worden niet helemaal gaat zoals wíj zouden willen, maar door positief te reageren op een ‘gelukje’ ipv te mopperen bij een ongelukje kan je de peuter helpen.

Wat voor mij ook een nieuw inzicht was, is dat peuters regels koppelen aan de persoon en de plaats. Dit betekent dat als jij zegt: “niet aan de koekjes komen die op tafel staan.” En jij loopt de kamer uit, dan denkt een peuter er niet bij na dat dat nog steeds niet mag. Dit betekent dat je de regel die je maakt overal moet herhalen waar deze geldt, omdat een peuter dat uit zichzelf niet doet.

Nu we het toch over regels hebben: Zorg ervoor dat er weinig regels zijn, dit houdt het voor iedereen overzichtelijk en de kans op overtreden wordt kleiner. Ook duidelijkheid van de regels is van belang, dit zorgt er ook voor dat de peuter zich er beter aan kan houden. Wat ikzelf belangrijk vind is het positieve gedrag noemen ipv het negatieve gedrag verbieden. Dus: ipv “niet doen” “hou op met (het gedrag)” en om het voor de peuter nóg makkelijker te maken: geef er een alternatief bij. Anders blijft de peuter hangen in wat niet mag, terwijl je wilt dat er een andere activiteit gedaan gaat worden.

Peuters blijven ongewenst gedrag vertonen zolang ze een reactie krijgen van hun ‘publiek’. Dit houdt in dat als wij er een punt van maken dat ze hun bord niet leegeten, zij dat ook inderdaad niet zullen doen. Eten is één van de machtsmiddelen (net als slapen en zindelijkheid) van peuters. Soms wordt negatief gedag ook beloond door andere kinderen. Wat is er nou leuker dan iets stouts te doen waar andere kinderen om moeten lachen, ook al mag dat niet van de volwassene?

Oh ja, geef de peuter eens een keuze. Bijvoorbeeld in welke activiteit er ondernomen gaat worden die dag. Als het aan de peuter ligt ga je dan natuurlijk naar de dierentuin, daarom is het handig om vooraf de keuze te beperken. Dus: wil je naar de kinderboerderij of naar het speeltuintje om de hoek? Door een peuter de keuze te laten maken laat je merken dat hij er mag zijn en dat zijn mening ertoe doet. Dit is goed voor het zelfbeeld.

Goed voor het zelfbeeld van de vraag- of gastouder is dat wij het niet fout doen! Je doet alles natuurlijk zoals het jou goed lijkt en naar eer en geweten. Weet daarom dat je als vraagouder bij De Rode Laarsjes ook gewoon kunt aankloppen om eens te klankborden over de opvoeding van je peuter. Dit zorgt er ook voor dat er thuis en bij de gastouder ongeveer dezelfde rode lijn aangehouden wordt en dat het voor de peuter duidelijk blijft.

Veel plezier gewenst in de peuterperiode van je kind!

Gepubliceerd door

Rode Laarsjes

Gastouder Assen